ויניאליס, שילוב של כפר וטבע. צילום: נטע יחזקאל

הייתי בקובה כחלק מטיול של שלושה חודשים במרכז אמריקה, וברגע שנחתנו הבנתי שזה יהיה ה"היילייט" של הטיול. חשוב לי לציין כי קובה היא מדינה ש"תקועה" בשנות ה- 50 מכל הבחינות – אוכל, לינה, אינטרנט (אין, למעט פארק אחד בכל עיר), מכוניות, וזה בעצם כל הקסם שלה. עם זאת, לא כולם מתחברים ואוהבים את זה. סך הכל היינו 10 ימים, ולדעתי זה בול. אפשר לטייל בה יותר מ- 10 ימים ולנסוע דרומה קצת, ואפשר גם לעשות 9 לילות ולתכנן את זה כך שלא תצטרכו עוד לילה בהוואנה. לא הייתי מוותרת על שום מקום ולכן לא כדאי פחות.

קצת טרימינולוגיה

חוף חוטיאס. צילום: תום לב

קאסה – בית הארחה ע"י זוג/משפחה. בעצם, האירוח הוא בבית שלהם, אבל ביחידה נפרדת. החדרים בדרך כלל פשוטים (וזולים), אבל אווירה מיוחדת מאוד. דומה להוסטלים ברמה.

קוק – הכסף של התיירים בקובה. בקובה יש כסף למקומיים וכסף לתיירים (כשכמובן ההפרש ביניהם הוא מטורף) תיירים יכולים לקנות ולשלם רק בקוק (אלא אם כן אתם דוברי ספרדית קובנית מטורפת ויאמינו לכם שאתם מקומיים). כשאני הייתי בקובה קוק אחד היה כערך הדולר.

קאסה דה לה מוסיקה – כיכר העיר בה רוקדים סלסה. הקובנים אוהבים להתאסף בכיכר העיר ולרקוד עד שהם מתעייפים.

הוואנה

נוחתים בעיר הבירה הוואנה, טסנו דרך מקסיקו. הגענו להוואנה בערב, ישנו בקאסה של בחור נחמד בשם קרלוס. הקאסה שלו ושל אשתו פשוטה וחביבה. הארוחת בוקר הייתה ממש טעימה! חדר עולה 40 קוק (ל- 4 אנשים), ארוחת בוקר 5 קוק לאדם.

ויניאליס

ויניאליס הירוקה. צילום: תום לב

קרלוס הזמין לנו מונית (70 קוק) לויניאליס, וגם סגר לנו את הקאסה בויניאליס. חדר זוגי עלה לנו 20 קוק, ארוחת בוקר 3 קוק, ארוחת ערב 5-7 קוק. דרך הקאסה הזמנו סיור סוסים של כ- 4 שעות שבדרך עוצרים במערה, באגם, ובמקום שמכינים בו סיגרים. נוף מהמם! 20 קוק.

יום למחרת נסענו לחוף שנקרא Cayo Jutías, מהמם! בערב שמענו דרך מקומי שיש מסיבה בתוך מערה אמיתית (מסיבות רק בשבת בערב), אווירה מטורפת! למקום קוראים Palenque de los Cimarrones. השתייה זולה, כולם רוקדים ושמחים בטירוף. מקומיים (גברים) נוהגים לרקוד עם כולם ובפרט עם תיירות. הם כולם ממש נחמדים ובלי כוונות רעות. המלצה שלי היא לזרום עם זה, אבל אם את לא מרגישה בנוח – אפשר להגיד לא והם לא מתעקשים. בנוסף, יש בוינאליס Casa De La Musica (כמו כמעט בכל עיר בקובה). שלושה לילות בויניאליס זה בהחלט מספיק וממצה.

טרינידד

רחובות של פעם בטרינידד. צילום: Unsplash

מונית מוינאליס לטרינידד עלתה לנו 160 קוק. ישנו בקאסה של אישה מקסימה! לילה עלה 20 קוק לחדר זוגי. ארוחת בוקר 3/4 קוק, ארוחת ערב 5/6. ביום הראשון הסתובבנו בעיר והלכנו לחוף.  ביום השני לקחנו רכבת תיירים כזו (10 קוק הלוך חזור) שעוצרת במקום עם מגדל שרואים ממנו נוף מדהים! בערב עשינו שיעור סלסה (7.5 קוק לשיעור של שעה וחצי ב- Casa De La Cerveza). אגב, המסעדה שכתוב עליה Snack Bar ממול מומלצת. בלילה הלכנו ל- Casa De La Musica  שזו מסיבת סלסה. עולה קוק 1 כניסה. סה"כ 3 לילות.

וראדרו

מונית מטרינידד לוראדרו עלתה לנו 90 קוק. הקאסה הכי טובה שישנו בה. קצת יותר יקר בודאדרו מכיוון שזו עיר הנופש של קובה (מקבילה לקנקון במקסיקו). המסעדה ממול הקאסה מומלצת מאוד. היינו בוראדרו רק לילה אחד (מפאת קוצר בזמן). החוף שם הוא אחד היפים שהייתי בו בחיים! מים שקופים, שקטים, נעימים. מדהים. בוראדרו אפשר לישון גם במלונות. המחירים גבוהים.

הוואנה לפני סיום

מונית טיפוסית בקובה. צילום: נטע יחזקאל

מונית מוראדרו להוואנה עלתה לנו 60 קוק. חזרנו לקאסה של קרלוס ללילה אחרון ואז טיסה חזרה. עשינו ”סיור“ במכונית אמריקאית ישנה עם גג פתוח במרכז העיר. הסיור עלה 35 קוק לשעה. בתכלס, בינינו, זה היה רק בשביל התמונות ;-). נהג המכונית הישנה הוריד אותנו במסעדה תאילנדית מעולה בהוונאה בעיר העתיקה. לצערי אין לי שם, אבל אולי אפשר לשאול את קרלוס שיבדוק.

ועוד קצת מנהלות

• צריך ויזה לקובה! אם אתם טסים דרך מקסיקו, ניתן לעשות את הויזה במקום, לוקח כ- 10 דקות ולא עולה הרבה. אחרת, תצטרכו לעשות מראש בארץ או אונליין או דרך סוכן נסיעות.
  • כסף מקומי – כדאי לבוא עם יורו ולא עם דולרים (שער המרה טוב יותר), או עם פזו מקסיקני. אני ממליצה להמיר בתחילת הטיול ולהסתובב עם מזומן. אין הרבה כספומטים, וכשיש הם לרוב עובדים רק עם Visa ולא עם MasterCard.
  • אוכל – אם אתם מכורים לממתקים כדאי להביא קצת במזוודה כי אין שם הרבה. באופן כללי לא לצפות להרבה מהאוכל אבל הוא לא נוראי כמו שישראלים אוהבים להגיד. רעבה לא הייתי. אוהבי הפירות ישמחו לגלות שכל ארוחה כמעט מוגשת עם טונות של פירות, במיוחד בבוקר.
  • אין אינטרנט אלא רק במקומות יעודיים (פארקים), יש קליטה ל- SMS.
  • כדאי מאוד בעיניי לקרוא קצת על ההיסטוריה של קובה ובאופן כללי לדבר עם כמה שיותר מקומיים. בתור אחת שלא חובבת היסטוריה אני הייתי מרותקת!
  • האנשים שם מאוד מאוד נחמדים. ברחוב הרבה מהמקומיים שורקים לבנות. זה חלק מהתרבות שלהם. בקיצור, לקחת את זה כמחמאה ולא להיבהל מזה.
  • ככל הנראה בקרוב כל הקסם של קובה יעלם כשארה"ב יגיעו להסכמי סחר איתם – מה שנראה קרוב מתמיד. לכן מומלץ לחוות את קובה עוד עכשיו.
  • אם יש לכם עוד זמן, שווה לשלב את זה עם טיול במקסיקו.