מאווי
תמונת לווין של מאווי. מתוך אתר נאס"א

הוואי, המדינה ה- 50 של ארה"ב מורכבת ממספר איים. העיקריים הם הוואי (נקרא גם האי הגדול), מאווי, אואהו, קאואיי, מולוקאי, לאנאי, ניאיהאו וקאהולאווה. ישנם עוד איים קטנים שברובם אינם מיושבים. עיר הבירה של הוואי היא הונלולו והיא נמצאת באי אואהו. ערים גדולות נוספות הן הילו (באי הוואי), ליהואה (באי קאואיי) וקאהולואי (באי מאווי).

האי מאווי, הוא אי מרהיב ביופיו, מאופיין בכל צורות האקלים האפשריות. ברובו הגדול הוא טרופי אך בחלקו האחר הוא מדברי כאשר "קו דמיוני" חוצה בין החלקים. העיר הגדולה בו היא קאהולואי ובצמוד לה נמצא שדה התעופה הבינלאומי קאהולואי. העיר המתויירת ביותר היא להיינה ובה תמצאו אוסף גדול של בתי מלון וריזורטים. כשחושבים על הוואי, מיד עולה המחשבה על חופי זהב וים תכלת. אז במקרה הזה זה ממש לא נכון. מאווי הוא אי שתושביו גדלים לתרבות הגלישה ועם זאת גם מושך אליו הרבה מאוד גולשים, מכיל רצועות חוף צרות אך עם גלים יחסית גבוהים ומאתגרים עבור קהל הגולשים. על פי אתר frommers התקופות העדיפות להגיע למאווי או בכלל להוואי היא האביב (אמצע אפריל עד אמצע יוני) או הסתיו (ספטמבר עד אמצע דצמבר). העונה העמוסה היא מאמצע דצמבר עד אמצע אפריל בה גם כל דבר יעלה לכם הרבה יותר ויהיה קשה למצוא חדרים פנויים במלונות. אני הייתי באוקטובר, היה מזג אוויר מעולה והאי לא היה עמוס תיירים.

כדאי מאוד לשכור רכב כשמגיעים לאי מיד ביציאה החוצה לשדה התעופה מאחר וזה יעזור לכם לתור את האי כמו שצריך. מומלץ להזמין מראש רכב דרך אתרי האינטרנט של חברות ההשכרה מפני שתוכלו להשיג את המחיר הזול ביותר ע"י הזמנה מראש ותמנעו ממצב של מחסור ברכבים בתקופות עמוסות. האי מלא באטרקציות והדרך להגיע אליהן היא ברכב. אתם הולכים לנהוג – והרבה. אציע לכם טיול בן חמישה ימים באי. קחו לכם מפה, ותתחילו לסמן.

יום 1 – Lahaina (להיינה)

להיינה
צילום פנורמי של להיינה. מתוך אתר rocket.net.

אין הרבה כבישים במאווי והדרכים הן די מצומצמות אז למצוא את השילוט ללהיינה לא יהיה לכם קשה. יקח לכם כ- 45 דקות נסיעה משדה התעופה. להיינה היא עיירת נופש בצד המערבי של האי ובה הרבה מאוד בתי מלון וריזורטים יפים. תמצאו שם לרוב בתי מלון מתויירים ויקרים יחסית. אפשר למצוא שם גם מוטלים זולים יותר ומלונות שהם לא בקו החוף. כמובן שהמחיר יורד אם אתם בוחרים באכסניה. להיינה היא עיר היסטורית בה תוכלו למצוא גלריות אומנות רבות ומבחר מסעדות וחנויות מיוחדות. מומלץ לקחת את היום הראשון באיזי הרי שבטח לקח לכם לא מעט זמן להגיע. בלהיינה תוכלו לפגוש בעץ הפיקוס הגדול (Banyan tree) מבין העצי הפיקוס הגדולים בארה"ב. מושך אליו הרבה תיירים אך אי אפשר שלא להתפעל מהגודל שלו. כמו כן תוכלו ללכת בשביל ההיסטורי של להיינה ולפגוש במראות עתיקים ולצעוד בהיסטוריה בהווה. מומלץ לקרוא קצת חומר מראש. תוכלו לטייל ברחוב פרונט (Front Street) ולמצוא הרבה גלריות אומנות אם אתם חובבי.

יום 2 – Kaanapili, Napili והאזור הצפון מערבי של האי

Kaanapili Bay
Kaanapili Bay. צילום: יריב אוסטין

יש שני מפרצי חוץ יפים ומסודרים מצפון ללהיינה ששווה לראות: קאנפילי (Kaanapili Bay) ונאפילי(Napili Bay). אם תמשיכו עם הרכב צפונה על הכביש הראשי (כביש מספר 30) תמצאו חופים פחות מתויירים ומיוחדים הרבה יותר, למשל מאקולייה (Makuleia Bay). אם תמשיכו עוד צפונה על כביש 30 באיזשהו שלב מספר הכביש יתחלף ל- 340. תעצרו במקום שנקרא Blowhole. תפגשו בתופעת טבע של חור בסלע כך שבשעת שפל המים המגיעים מהים ופוגעים בסלעים יוצרים זרם של מים לגובה כמו עמוד ובשעת גאות, כשהים נסוג לאחור, גל "שואב" לתוכו את המים בחזרה ולכן תמצאו שם שלטים המזהירים מפני סכנה "קיצונית". מי שאוהב ללכת ברגל יוכל ליהנות מיום טיול על שפת המצוקים היפים של צפון מערב האי מאווי ולצפות בגלים הנשברים על הסלעים, מחזה יפיפה.

יום 3 – Aleakala

Aleakala
העליה ל- Aleakala. צילום: תום לב

באי מאווי יש שני הרי געש שאינם פעילים. אחד מהם נמצא בשמורת הטבע עליאקלה (Aleakala). השמורה גדולה מאוד אך האטרקציה המרכזית היא לעלות למעלה לשיא הגובה. גובה הפסגה הוא 30,023 רגל (3055 מטר) ושם ההר אינו בדיחה. מומלץ לצאת לדרך ב- 3 לפנות בוקר על מנת לראות את הזריחה מהפסגה. בימים שהראות טובה אפשר לראות את קימור כדור הארץ. הנסיעה אורכת כשעה וחצי עד שעתיים ותהיו מוכנים לתופעות פיזיולוגיות של אוויר דליל (סחרחורות, לעתים כאב ראש וכו'). תשמרו את הקבלה כי היא תקפה ל- 48 שעות ותוכלו להשתמש בה לאתרים נוספים בשמורה (למשל שבע הבריכות). את המשך היום תוכלו לנצל לטיול רגלי נחמד במקום שנקרא IAO Valley. עמק בין שני צלעי הרים. ניתן לעלות בשביל מאוד מסודר קטע יחסית קצר ולאחר מכן ניתן להמשיך (צריך לטפס על מעקה קטן) למסלול הליכה בתוך יער טרופי. עם הטיפוס תרגישו את האוויר מתקרר הרי שחם יותר ולח יותר בתוך העמק. אין צורך לפחד מבעלי חיים, באי לא חיים אריות, נמרים, נחשים ועוד הרבה בעלי חיים הנחשבים "מפחידים" במערב. תפגשו בהרבה עצי גויאבה, הפירות מתוקים וטעימים למי שאוהב. כשתרדו חזרה תוכלו לטבול יחד עם המקומיים במים הצוננים המגיעים לעמק מההרים. תביאו אתכם בגד ים ומגבת.

יום 4 – The Road To Hana

הדרך להאנה
הדרך להאנה. צילום: יריב אוסטין

הדרך להאנה היא דרך מפותלת ורגע אחד לא תוכלו להשאר אדישים לנופים שתראו בה. אל תצפו להגיע להאנה וליהנות מאיזו אטרציה אלא הדרך עצמה היא האטרקציה. מומלץ לצאת בבוקר מוקדם על מנת להספיק לעצוב בכל המקומות בהם תרצו לעצור כי את הדרך מומלץ לעשות לאט ולא מהר. בדרך תפגשו בתופעות טבע כגון אגמים, מפלים, מסלולי טיול, כפרים קטנים, ירידה לחופים, יערות גדולים, מקומיים שמוכרים מזכרות או אוכל מקומי ולא מעט חוויות. מסלול נחמד בדרך הוא המסלול ל- Twin Falls. מסלול יחסית קצר שעובר בין בתים של תושבים, הבתים מוסתרים ככה שיקח לכם זמן להבין שאתם מסתובבים בתוך שכונת מגורים. בסוף המסלול תוכלו לטבול בבריכת המים הקרים הנאגרים מהמפלים. מומלץ לישון בבית הארחה על הדרך להאנה באחד הכפרים.

יום 5 – The Seven Pools

7 הבריכות
7 הבריכות. צילום: יריב אוסטין

תוכלו להמשיך את היום בדרך להאנה והלאה. היום הדרך כבר פתוחה גם אחריה ותוכלו ליהנות מאטרקציות נוספות. בדרך תפגשו את שבע הבריכות The Seven Pools שנמצאות בתוך שמורת עליאקלה (תוכלו להשתמש בקבלה ששמרתם כשעליתם לפסגת העליאקלה). המים המגיעים מהשמורה, נאגרים ב- 7 אגמים. אתר מאוד יפה לבלות חצי יום בו בטבילה באגמים או סתם טיול ופיקניק באזור האגמים. רוב המטיילים לא ממשיכים את הדרך אחרי האגמים עם כיוון הנסיעה וחוזרים חזרה בשל הכביש הרעוע והיעדר כיסוי של חברות השכרת הרכב לרכבים הממשיכים בדרך זו. אך מי שבכל זאת יבחר להמשיך בה, הדרך תהפוך להיות מדברית די מהר ותרגישו פתאום את ההבדלים הקיצוניים בין החלק הטרופי לחלק המדברי של האי. הנופים הבתוליים של האי יחשפו בפניכם ותהנו מדרך קצת פחות מפותלת.

אטרקציות נוספות

האי הוא מלכודת תיירים לא קטנה ותעשיית האטרקציות שם חוגגת. תוכלו לעשות תמורת סכומים לא קטנים: צפיה בלוייתנים, צלילה, צניחה מסירה, סיור במסוק, אומגות, ערבי הולה, שיט באוקיינוס ועוד ועוד ועוד, הכל תלוי בתקציב. תוכלו למצוא מידע לכל האטרקציות האלה בכל מלון אשר תגיעו אליו באי. הם ישמחו לספר לכם עליהם…  מאווי הוא אי יפיפה, עוצר נשימה בנופיו. תהנו!