טוסקנה - נופים עוצרי נשימה
טוסקנה – נופים עוצרי נשימה. צילום: תום לב

בחרתם לנסוע לטוסקנה, אחד מהמקומות היפים באיטליה, המתוארת הרבה בסרטים ומדוברת ע״י חוגים רבים של אנשים, תציע בפניכם מבחר רחב של וילות ללון או לנפוש, נופים עוצרי נשימה, מסעדות איטלקיות אותנטיות, יקבי יינות מקומיים, עיירות שוקקות, פיאצות ללא סוף, ומנטליות איטלקית שתשבה אתכם בקסמיה. בכל איטליה תרגישו את הנימוס האירופאי עם הטמפרמנט הים תיכוני ובטוסקנה תרגישו זאת אף יותר. יש כמה דברים שחשוב שתדעו לפני היציאה לטיול:

יש עשרות מסלולים מומלצים, אך הכביש SR2 (לעיתים מסומן כ SS2 או Via Cassia ואינו כביש מהיר) המחבר בין רומא לפירנצה, הוא מסלול שיהפוך לכם את חווית הנהיגה ואת הביקור בטוסקנה להנאה צרופה של נופים קסומים ודרך מרהיבה. תהיה לכם האפשרות לעצור בעיירות על הדרך או לעקוב אחרי השילוט לעיירות הסמוכות לדרך או סתם לאבד את עצמכם בטוסקנה כולה. כך או כך, הנוף מדהים.

כמה דברים שיעשו לכם סדר בטיול ברכב בטוסקנה:

  • עונה מומלצת: אביב (מרץ-מאי)
  • כמה זמן: 3-7 ימים, אפשר גם יותר
  • אזור מומלץ: אזור קיאנטי, עיירות סאן ג'ימיניינו, קולה די ואל ד'אלסה, מונטלצ'ינו, מונטלפוצ'ינו והעיירות סביב הכביש SR2
  • מה לקחת: רכב, מפה ולחסרי חוש ניווט – GPS

ישנם מספר מקומות שכדאי לכם לקחת בחשבון כתחנות ביניים לטיול שלכם בטוסקנה: מה שמאפיין את כלל המקומות הללו, הן הפיאצות היפות והשוקקת, הפיצריות, הגלידריות וכמובן אין סוף המבקרים (בעונה).

העיר פירנצה (Firenze)

היא אחת הערים היפות באיטליה ובעולם כולו. מומלץ לא להגיע אליה ברכב אלא ברכבת מאחר ואסור לחנות בתוך העיר מכוון שהחניה שמורה לתושבי העיר עצמה. ישנם רחובות שאסור להכנס אליהם כלל ובכלל, תחנת הרכבת בפירנצה נמצאת במרכז העיר. חניונים עולים כ- 20 אירו ליום חניה, קחו זאת בחשבון. אם תרצו לשלב את פירנצה בטיול שלכם (וזו החלטה נכונה בהחלט) נסו לשלב אותה בסוף הטיול או בהתחלה כך שאת הרכב תיקחו לפני או אחרי הביקור בפירנצה. בפירנצה נמצא הדומו הגדול באיטליה וגלריית האקדמיה שבה פסל דוד המפורסם של מיכאלאנג׳לו. מידע על חניונים בפירנצה.

Ponte Vecchio - הגשר הישן בפירנצה
Ponte Vecchio – הגשר הישן בפירנצה. צילום: תום לב

העיירה מונטלצ׳ינו (Montalcino)

העיירה מונטלצ'ינו היא עיירה קטנה הנמצאת על ראש הר ומוקפת חומה מימי הביניים. בראש ההר תמצאו מבצר ובתוכה חנויות יין רבות שיציעו לכם טעימות של יינות מיקבים פרטיים של אנשי העיירה או של יקבים מטוסקנה. למבינים ביין מובטחת הנאה גדולה. על מנת להגיע לעיירה, יהיה עליכם לצאת מכביש SR2 לכיוון מערב בכביש צדי כ- 2 ק״מ מדרום לעיירה בואונקונבנטו (Buonconvento). על מנת להמשיך בדרך מבין היפות בטוסקנה, יש לחזור לכביש SR2 ממונטלצ'ינו ו"לחתוך" לכביש SP146 (או SS146) שיגיע לפיאנצה ולמונטלפוצ'ינו.

העיירה פיאנצה (Pienza)

הנוף ממונטלפוצ'ינו
הנוף ממונטלפוצ'ינו. צילום: תום לב

עיירה קטנה ומקסימה, עם סימטאות איטלקיות יפיפיות. תוכלו לבלות שם יום שלם בשיטוט בהן וליהנות מאוכל משובח במסעדות מצויינות. העיירה נמצאת על הכביש SP146. מסעדה מצויינת ולא יקרה, Trattoria Fiorella רחוב: Via condotti 11. המסעדה לא גדולה ויש שם מבחר מנות לא גדול אך כל מנה מעולה ומתעלה על השניה. השירות אדיב מאוד ובצהריים היא בד"כ עמוסה.

העיירה מונטלפוצ'ינו (Montalpucino)

מונטפולצ'ינו נמצאת על גבעה מוארכת וגעשית. במרכז העיירה תראו פיאצה גדולה ויפיפה – הפיאצה הגדולה (Piazza Grande). גם שם יש דומו (Duomo), קתדרלה גדולה שמרשימה בתפארתה. תוכלו לעלות למגדל הגבוה בארמון העיר (Palazzo Comunale) וליהנות מנוף עוצר נשימה. הדרך ממונטלצ'ינו למונטלפוצ'ינו אחת מהדרכים המרהיבות בטוסקנה, מומלץ.

מידע שימושי לטיול ברכב

השכרת הרכב

יש לא מעט חברות שבהן ניתן לשכור רכב של טיול אך ההמלצה היא לבדוק את המחירים טרם היציאה. יתכן ואף תמצאו דיל זול יותר דרך אחת מחברות השכרת הרכב בארץ. שימ לב לבקש דיל שכולל ביטוח חובה ומקיף ואף יש אפשרות לדיל ללא השתתפות עצמית במקרה של תאונה. אנחנו שכרנו דרך חברת שלמה סיקסט (1-700-501-502) שדרכה קיבלנו את ההצעה הזולה עבור התמורה: רכב + ביטוח חובה + ביטוח מקיף + ללא השתתפות עצמית + לקיחה והחזרה בעיר אחרת באיטליה. זאת אומרת יש לכם אפשרות לקחת רכב במילאנו ולהחזיר אותו ברומא או אפילו בפירנצה. רכב מסוג פיאט פנדה (או דגם מקביל) יעלה בסביבות 170 אירו לשלושה ימים (כולל כל הביטוחים).

חוקי נהיגה

רשת הכבישים באיטליה מהטובות בעולם. ישנו הכביש המהיר ביותר שנקרא אוטוסטרדה והוא כביש אגרה שמחירו מותאם למקטע הכביש שבו תיסעו (נסיעה מרומא לפירנצה תעלה כ- 20 יורו).
אתם כבר תבחינו שהנוסעים לידכם עוברים את המהירות המותרת, אך שימו לב שיש כבישים (דרך מהירה) בהם מותר לנסוע עד 130 קמ״ש. חובה להתעדכן בחוקי הנסיעה טרם העליה לכביש.

החניה

החניה במרכזי הערים מאוד בעייתית, במיוחד בתקופות עמוסות תיירים. למשל בפירנצה, אסור להחנות בתוך העיר (כל השנה) בשעות היום בין השעות 8:00-20:00 בהן תקבלו קנס או אף יגררו לכם את הרכב אם תחליטו לעשות כן (ההוראות משתנות בין הרחובות – יש להתעדכן בשלט בכניסה לרחוב). לעיתים קנסות לא יופיעו על שמשת הרכב, אלא יופיעו אחר כך בחשבונכם. חברות השכרת רכב נוטות לקחת עמלה נוספת על חיוב רטרואקטיבי של קנסות עבור הטיפול בניירת. ישנם חניונים מוסדרים בפירנצה כך שתוכלו להבטיח לעצמכם שקט נפשי וכלכלי לאחר הטיול, יום חניה (24 שעות) עולה בערך כ- 20 אירו.
בערים מסוימות למשל סיינה (Sienna) תבחינו בסימון כחול (על החניה) שמאפשר לחנות בתשלום במהלך היום. המחיר נע בין 1-1.5 אירו לשעת חניה. ישנם מדחנים בהם צריך להוציא את אישור החניה ולהצמיד לשמשת הנהג או לדש הרכב. סימון צהוב מסמל – אסור לחנות!