אפילו במציאות לוקח זמן להאמין. צילום: תום לב
אפילו במציאות לוקח זמן להאמין. צילום: תום לב

גרנד קניון, הקניון הגדול בעולם ולמרגלותיו נהר הקולורדו, הוא אחד ממוקדי התיירות העמוסים ביותר בארה״ב. מבקרים בו מדי שנה כחמישה מיליון איש. מדובר בתופעת טבע של קניון ענק ולו שני מצוקים גבוהים, המצוק הצפוני (North Rim) והמצוק הדרומי (South Rim). המצוק הצפוני בד"כ עמוס יותר מפני שהוא קרוב יותר לעיר המפורסמת לאס ווגאס והרבה אנשים הולכים לצפות בתופעת הטבע הזו "על הדרך". את הקניון חוצה נהר הקולורדו באורך 2300 ק״מ, היוצא מאגם גרנבי שבמדינת קולורדו ונשפך במפרץ קליפורניה שבמקסיקו. החלק המסודר והיפה יותר הוא דווקא החלק הדרומי, שם נמצא "פארק לאומי גרנד קניון" וממנו אפשר לצאת למסלולי יום, יומיים או יותר.

וויליאמס

וויליאמס, דרום ארצות הברית בהתגלמותה. צילום: תום לב
וויליאמס, דרום ארצות הברית בהתגלמותה. צילום: תום לב

העיירה Williams, נמצאת כ- 54 מייל מהפארק הלאומי גרנד קניון ומומלץ ללון בה לפני ההגעה לפארק. הרחוב הראשי בעיירה מלא מסעדות, ברים, חנויות וינטג׳, מבשלת הבירה ״גרנד קניון״ ומוטלים רבים לטובת המבקרים בפארק. לארוחת בוקר עצרנו בדיינר Pine Country Restaurat. המקום מציע ארוחות בוקר טעימות, ומבחר גדול ומשובח של עוגות פאי הנאפים במקום. מומלץ במיוחד לקנח ב- Dutch Apple Pie.

מיט דה פלינסטונס. צילום: תום לב
מיט דה פלינסטונס. צילום: תום לב

כשתתחילו לנסוע מוויליאמס על כביש מספר 64, בערך באמצע הדרך לפארק, תגיעו למושבת פלינסטונס המפורסמת (לא האמיתית). אז כמו בארה״ב אוהבים למסחר כל דבר, גם את זה מסחרו בענק. בעיירת פלינסטונס יש איזור לקמפינג, מסעדה, חנות מזכרות / מוזיאון, והכל ברוח תקופת האבן, אפילו את הפרד מוביל תמצאו שם. מי שנוסע בקרוואן, יכול לחנות שם ללילה.

פארק לאומי גרנד קניון

לפני הכניסה לפארק יש מספר לודג׳ים, מלונות ומסעדות למי שלא רוצה לעשות קמפינג בשטח הפארק או מי שכיסו לא מאפשר לו לישון בלודג׳ של הפארק. מומלץ להעביר שם את הלילה אחרי החזרה מהטרק.

הכניסה לפארק עולה $25 לרכב ושטחו מסודר וגדול להפליא. ישנם מספר מגרשי חניה, סופרמרקט שלם המכיל כל מה שצריך בשביל קמפינג, מסעדה, חנויות מזכרות, אזורי קמפינג, מרכז מבקרים ומרכז מידע עבור מטיילים ברגל (טרקרים). את רוב התנועה שלכם בתוך הפארק תעשו באוטובוסים מיוחדים של הפארק שיקחו אתכם למספר נקודות תצפית אשר גם עוברים בכל השירותים השונים שהפארק מציע. במפה שתקבלו בכניסה לפארק תראו את כל המסלולים של האוטובוסים לפי צבעים. אחד המסמכים החשובים שמומלץ לקרוא טרם ההגעה לפארק נמצא בקישור הזה – עיתון קיץ למצוק הדרומי (הרבה מהמידע נכון לכל העונות).

ישנן מספר אופציות לטייל בגרנד קניון. תוכלו לעשות תצפית משפת המצוק הדרומי לאורך טיילת של 30 ק"מ, את אותו הדבר רק עם אופניים שניתן לשכור במקום, תוכלו לעשות טרק של יומיים (כולל ירידה לנהר הקולורדו) או טרק של 3-5 ימים בשטח הקניון כולו. חשוב לציין שירידה עד לנהר הקולורדו ועליה ביום אחד לא מומלצת בעליל גם אם אתם טרקרים מתמידים.
לפני הירידה לשטח הפארק, עליכם לעבור ב- Backcountry Information Center ולרכוש אשרת כניסה ולינה בשטח הפארק. לילה לכל מטייל עולה $5 ועל זה מוסיפים $10. הם יתנו לכם את המידע שתצטרכו על מנת לתכנן עבורכם את הטיול האולטימטיבי.

מה להכין לקראת הטרק

מפת מסלולים בגרנד קניון. צילום מתוך: nps.gov/grca
מפת מסלולים בגרנד קניון. לחצו להגדלה. צילום מתוך: nps.gov/grca

לינה בשטח הפארק, במיוחד אם החלטתם לעשות לילה (או יותר) למרגלות הקניון לצד נהר הקולורדו ב- Bright Angel Campground, עליכם להתכונן היטב. עליכם לקחת אוכל לכל תקופת הטרק, ציוד קמפינג ומים ליום הראשון (ניתן למלא מים באתר הקמפינג למטה). מומלץ להביא אתכם מראש אוהל ושק שינה. ניתן לשכור את ציוד הקמפינג בסופרמרקט של הפארק אך זה יהיה יקר יותר. תצטרכו פנס ללילה, פותחן קופסאות שימורים, אוהל חסין גשם, שק שינה, ספריי נגד יתושים, לבנים להחלפה, חולצה להחלפה, בגד ים, נעליים נוחות לטיולים (מומלץ נעלי הרים), אוכל מדוד לפי מספר אנשים וארוחות, שכן הכל – על הגב שלכם.

חשוב לדעת לפני היציאה – לטייל חכם

  • תזמון – מומלץ לטייל מאור ראשון ועד 10:00 בבוקר או לאחר 16:00 אחה״צ. בחורף, זמן האור מתקצר.
  • לשמור על טמפרטורת גוף ביחס למזג האוויר – האקלים למעלה על שפת המצוק שונה מהאקלים למטה לצד נהר הקולורדו, למעלה קריר ויבש, למטה חם ולח. יש הבדל של 1500 מטר בין החלק העליון לתחתון. בקיץ כדאי לקחת בגדים מתאימים לטמפרטורות גבוהות ומיגון מהשמש. בחורף, מומלץ לקחת שכבות על מנת לשמור על טמפרטורת הגוף, במיוחד בעצירות מנוחה.
  • לחשב כמויות אוכל ומים – מומלץ לאכול כפול מכמות הקלוריות הרגילה, אוכל רווי מלח. מומלץ לשתות הרבה לאורך כל היום ולא רק שמרגישים צמא.
  • לדאוג לגוף שלך – מומלץ לעצור לעתים תכופות, למתוח את השרירים, להזין את הגוף בחטיף אנרגיה או אפילו פרוסת לחם עם ממרח וכמובן, מים.
  • לארוז נכון – צריך לקחת בחשבון 4 ליטר מים לאדם, לא לקחת מה שלא הכרחי ומשקל התיק שלא יעלה על 15-20% ממשקל הגוף.
  • התנהגות בשטח הטרק – לאנשי הפארק יש משפט שהם שמחים לומר אותו בכל הזדמנות אפשרית כשתשאלו על הזבל והם יאמרו לכם: If you can hike it in, you can hike it out. או בקיצור, את האשפה שלכם תצטרכו לקחת אתכם חזרה. אסור להאכיל את בעלי החיים, צריך לסגור את כל האוכל בקופסאות מיוחדות בשטחי הקמפינג (הקופסאות יהיו שם).

הבדלי הטמפרטורות לפי עונות

בקיץ7-24 מעלות למעלה, 26-38 מעלות למטה
בחורף-7-5 מעלות למעלה, 2-12 מעלות למטה
בסתיו או באביב-3-11 מעלות למעלה, 10-22 מעלות למטה.

כל עונה מכילה את האתגרים שלה לקיום הטרק. בכל מקרה צריך לבדוק את הטמפרטורות ומזג האוויר בסמוך לזמן היציאה. באביב ובסתיו מזג האוויר הופך להיות בלתי צפוי והכי פחות מומלץ לעשות את הטרק. בחורף זמן האור קצר וקר מאוד. בקיץ חם מאוד ובממוצע יורדים הכי פחות משקעים במאי וספטמבר. גשמים יורדים ביולי-אוגוסט.

טרק של יומיים-שלושה בגרנד קניון

אופציה זו שמורה ל- 5% מהמבקרים בשמורה. עפ״י הסטטיסטיקה רק 5% מהמבקרים בשמורה, יורדים עד נהר הקולורדו ולנים שם את הלילה. אחרי שעשינו את כל הקניות הדרושות לטרק, חנינו את הרכב ב- Grand Canyon Visitor Center.

נהר קולורדו מתגלה בעת הירידה אליו. צילום: תום לב
נהר קולורדו מתגלה בעת הירידה אליו. צילום: תום לב

לקחנו את האוטובוס בקו הכתום ממרכז המבקרים וירדנו ב- South Kaibab Trailhead. זוהי בעצם הנקודה שממנה התחלנו ללכת. כבר בנקודה זו נשימתנו עצרה למראית הקניון הגדול. מנקודה זו לא רואים את נהר הקולורדו למרגלותיו, אך הנוף עוצר נשימה. התחלנו ללכת והנוף משתנה לאורך השביל לא מעט פעמים, צבעי הסלע משתנים מצהוב, לחום, לאדום, לשחור, הקרקע והצמחיה איתם. לאט לאט נגלה נהר הקולורדו והמחזה הופך להיות מרהיב ביופיו. עד אתר הקמפינג למטה לא יהיו לכם נקודות מילוי מים לשתיה, לכן קחו אתכם לפחות 4 ליטר לאדם ליום הירידה. הגענו לנהר הקולורדו וחצינו גשר על מנת לסיים את היום הראשון ב- Bright Angel Campground. זמן ממוצע למסלול זה הוא 4-5 שעות. מומלץ להגיע די זמן לפני השקיעה על מנת שיהיה לכם מספיק זמן לנוח, להכין ארוחת ערב ולהקים את האוהל.

עוצמת נהר קולורדו מורגשת כשעוברים על הגשר החוצה אותו. צילום: תום לב
עוצמת נהר קולורדו מורגשת כשעוברים על הגשר החוצה אותו. צילום: תום לב

ב- Bright Angel Campground, אתר הקמפינג לצד נהר הקולורדו ישנם מספר שטחי קמפינג ממוספרים. בחלק מהשטחים יש ברזי מי שתיה. אם תגיעו מוקדם תתפסו את השטחים "הטובים" יותר. מי שעושה יותר מלילה אחד בשטח, יכול ביום השני לעשות מסלול של 12 ק״מ ל- Roaring Spring. ההליכה לאורך פלג יפיפה שנשפך לנהר הקולורדו. בדרך יהיו מפלים ובריכות שתענוג להשתכשך בהן. למעוניינים, יש גם אופציה להמשיך עד הצד הצפוני של הגרנד קניון.

את העליה חזרה עשינו דרך Bright Angel Trail. מאתר הקמפינג הלכנו כ- 2 ק״מ לצד נהר הקולורדו וזה מחזה נדיר, זרימה כל כך חזקה ועוצמתו האדירה של הנהר גרמו לנו ללכת ולהסתכל לעברו כל הזמן. לאחר מכן, לאורך העליה, כ- 7 ק״מ לצד פלג יפה. ההליכה לשמע המים הזורמים לצידנו השכיחו את הלחות, החום והזיעה. מצאנו נקודה שבה עצרנו להשתכשך במים מה שהפך את העצירה הראשונה בעליה לאטרקטיבית במיוחד. עצרנו שם כחצי שעה והמשכנו בדרך רעננים במיוחד. הנקודה הבאה שיש בה מי שתיה למילוי היא Indian Garden Campground, יש שם הרבה ספסלים, שירותים מסודרים ואופציה ללון את הלילה למי שלא יכול להמשיך. המסלול מסתיים ב- Bright Angel Trailhead ולוקח כ- 8-10 שעות לעלות מנהר הקולורדו ועד שפת המצוק.

לפני ההגעה לגרנד קניון, מומלץ לבקר באתר הרשמי של הפארק: פארק לאומי גרנד קניון