בודפשט, בירת הונגריה, היא עיר צבעונית, תוססת, בעלת בניינים ונופים משגעים ופשוט כיף לטייל בעיר שנמצאת במרחק של כ- 3 שעות טיסה מארצנו הקטנטונת, והיא זולה מאוד לתייר הישראלי.

קצת רקע

כנסיית מתיאש בצד של בודה. צילום: Unsplash
כנסיית מתיאש בצד של בודה. צילום: Unsplash

העיר מחולקת ל-2 חלקים: בודה – החלק ההררי של העיר שנמצא ממערב לנהר הדנובה, ופשט – החלק המישורי של העיר שנמצא ממזרח לנהר הדנובה. אמנם העיר גדולה ומתפרשת על שטח רב, אבל כיף ופשוט לטייל בה ברגל ולהגיע ככה ממקום למקום, אבל כיאה לעיר אירופאית יש בה המון דרכי התניידות מצויינים – מטרו, אוטובוסים וטראם – ככה שאם לא בא לכם לכתת רגליים, אפשר לקנות כרטיס נסיעה חד פעמי, כרטייסיה של 10 נסיעות או נסיעות חופשיות של 24/48/72 שעות.

הדבר הראשון שאני אוהבת לעשות כשאני מגיעה לעיר חדשה, אחרי קפה בסטארבקס, זה ללכת לטיול של Free Walking Tour – הקונספט, שנמצא בהמון מדינות באירופה וגם מחוצה לה, ואפילו בישראל (בת"א וירושלים), הוא שאין מחיר קבוע לסיור (Fix Price), ואתם משלמים בסוף הטיול כמה שנראה לכם שהוא היה שווה או כמה אתם יכולים להרשות לעצמכם לשלם. ככה אתם זוכים לסיור ממקומיים שעושים מעל ומעבר שתהנו, תלמדנו ותתנו להם טיפ שמן בסוף, אבל הם אסירי תודה גם על 5 יורו. בעבר כבר טיילתי בקונספט הזה בברלין, אמסטרדם ופראג, וגם הפעם בבודפשט עשיתי 2 סיורים "חינמיים" – אחד היה הסיור הכללי שעובר בהרבה נקודות מרכזיות בשני צידי העיר ויוצא פעמיים ביום בשעות 10:30 ו- 14:30 ואורך כ- 2.5-3 שעות (כ- 3.5 ק"מ הליכה), והשני סיור ברובע היהודי שיוצא פעמיים ביום בשעות 10:00 ו- 14:30 ואורך כ- 2.5-3 שעות (כ- 3.5 ק"מ הליכה), ושניהם היו פשוט מצויינים. נקודת המפגש של הסיורים הוא בכיכר Vörösmarty tér ב- Lion Fountain.

בודפשט ידועה במרחצאות החמים הרבים שנמצאים בה. המרחצאות נעים בין תיירותי ויקר למקומי וזול, עם ובלי נוף. המרחצאות התיירותיים ביותר נקראים סצ'יני (Szechenyi), נמצאים בצידו של פשט, ונחשבים למרחצאות הגדולים ביותר באירופה, עם 18 בריכות תרמיות בטמפרטורות שונות, 10 חדרי סאונה ואפשרויות לטיפולים נוספים. בנוסף, מקיימים שם בכל שבת בערב מסיבה ספא שנקראת SPARTIES. כמעט בכל מרחצאות תוכלו למצא בנוסף לבריכות תרמיות בטמפרטורות שונות גם בריכה רגילה, ג'קוזי, סאונה וטיפולים בתשלום נוסף כגון מסאז'ים.

 טיפ!

  1. אם אתם רוצים להגיד תודה רבה בהונגרית עליכם להגיד Köszönöm (קוסונום) או בקיצור köszi (קוסי).
  2. המים מהברז בטוחים לשתייה, אבל אם בכל זאת בחרתם לקנות בקבוק מים, יש להונגרים צבעים שונים שמסמלים איזה סוג מים אתם קונים: כחול – מים תוססים, ורוד – מים מינרלים, ירוק – סודה מוגזת.
  3. המלצות על מסעדות בבודפשט תוכלו למצוא כאן

הגשרים שמחברים בין בודה לפשט

נהר הדנובה, בודה בצד שמאל ופשט בצד ימין. צילום: ניקול גינסברג
נהר הדנובה, בודה בצד שמאל ופשט בצד ימין. צילום: ניקול גינסברג

בין בודה לפשט עובר נהר הדנובה ועל מנת לחצות מעליו, אפשר לחצות על מספר גשרים יפים –

  • גשר השלשלאות סצ'ני – הגשר נמצא בלב העיר והוא הראשון שחיבר בין שני חלקיה. הגשר מחבר בצידו המזרחי, של פשט, לבניין האקדמיה ההונגרית למדעים שנוסדה על ידי סצ'ני וארמון גרשם, ובצידו המערבי, של בודה, לכיכר Clark Ádám tér, למרגלות גבעת המצודה. בשני קצוות הגשר נמצאים מגדלי אבן המעוטרים בפסלי אריות. הגשר נחשב כגשר היפה בעיר.
  • גשר החירות – הגשר מחבר בין צידו המזרחי של פשט, לכיכר Fővám tér שנמצא ליד השוק המקורה, ובצידו המערבי של בודה, לכיכר Gellért tér שנמצא למרגלות גבעת גלרט וליד מלון גלרט ובו מרחצאות גלרט.
  • גשר אליזבת – גשר הקרוי על שם מלכת הונגריה אליזבת (סיסי) הינו גשר תלוי המחבר בין צידו המזרחי של פשט, לכיכר ה- 15 במאי בה נמצאת "כנסיית העיר הפנימית", ובצידו המערבי של בודה, לכיכר דוברנטי שנמצא גם כן למרגלות גבעת גלרט, ופארק בו מוצב פסל ברונזה של המלכה אליזבת.
  • גשר מרגיט – גשר הבנוי בצורת האות Y, מחבר בין צידו המזרחי של פשט, קרוב לבניין הפרלמנט, ובצידו המערבי של בודה, לכיכר Elvis Presley tér ובאמצע לאי מרגיט.

מה יש לעשות בצד של בודה?

טירת בודה. צילום: ניקול גינסברג
טירת בודה. צילום: ניקול גינסברג

יש המון אטרקציות ודברים לראות בעיר אשר רובם נמצאים בצד של פשט, אבל אתם תצטרכו להקדיש לפחות יום אחד לטייל בצד של בודה.

כאשר אתם חוצים את גשר השלשלאות מהצד של פשט לצד של בודה, תגיעו לכיכר אדם קלארק ומאחוריו תראו רכבל (Funicular) שיוביל אתכם לטירת בודה ועולה כ- 1800 פורינט הלוך-חזור (25 ₪ / 5.5 יורו). אם אתם במצב רוח ספורטיבי, אפשר לעלות ברגל, כ- 7 דקות הליכה לא קשה ולהגיע לטירה היפה שממוקמת בגובה של כ- 50 מטרים מעל לנהר הדנובה. בתוך הארמון תוכלו למצא את הגלריה הלאומית של הונגריה, הספרייה הלאומית על שם סצ'ני, ואת המוזיאון לתולדות בודפשט. הכניסה לחצרות הארמון חינמית ופתוחה 24/7.

לאחר שטיילתם בטירה, המשיכו צפונה למשכן ומשרדי נשיא המדינה. בכניסה תוכלו לראות שומרים שיזכירו לכם את החיילים בארמון בקינגהאם וגם הם מבצעים טקס החלפת משמרות בכל שעה עגולה, במיוחד לכבוד בתיירים.

כנסיית מתיאש ובסטיון הדייגים. צילום: ניקול גינסברג
כנסיית מתיאש ובסטיון הדייגים. צילום: ניקול גינסברג

הליכה של עוד כ- 3 דקות צפונה תוביל אתכם לכנסיית מתיאש. הכנסייה קרויה על שם המלך מתיאש הראשון. זוהי אחת הכנסיות היפות והמרשימות בבודפשט, מבפנים ומבחוץ והיא בעלת צריח גבוה וגג צבעוני שניתן לראות מרחוק. כניסה לכנסיה עולה 1500 פורינט (20 ₪ / 4.6 יורו).

מסביב לכנסייה נמצא בסטיון הדייגים בעל שבעה צריחים מהם ניתן לראות נוף פנורמי של הדנובה, האי מרגיט ופשט. שמה של המצודה ניתן לה בעקבות שוק דגים, שהתקיים באזור בעבר הרחוק. בין הכנסיה לבסטיון נמצא פסל ברונזה של אישטוון הראשון, מלך הונגריה, רכוב על סוס. ההליכה בחלקים התחתונים של הבסטיון היא בחינם, ועליה לצריחים עולה 1000 פורינט (13 ₪ / 3.4 יורו). בין ה- 15.10 ל- 10.3 הכניסה לצריחים בחינם, ובשעות הלילה בכל ימות השנה (בין השעה 20:00 ל- 09:00) העליה בחינם גם כן.

כ- 5 דקות הליכה משם, תוכלו להגיע לבית חולים בסלע. זהו מקלט סודי ובית-חולים לשעת חירום שהוקם בזמן מלחמת העולם השניה ונמצא מתחת לגבעת בודה. במתחם התת-קרקעי יש כ- 10 ק”מ של אולמות, מערות ומסדרונות ובזמן המלחמה הקרה בית החולים הותאם לשמש כמקלט אטומי. כרטיס הכניסה כולל סיור מודרך (לא ניתן להסתובב לבד), הסיורים יוצאים בכל שעה עגולה ואורכים כשעה והעלות היא 4000 פורינט (52 ₪ / 12 יורו).

ירידה מן הגבעה אפשרית מתחנת אוטובוס שליד כנסיית מתיאש באמצעות קו אוטובוס מספר 16 שיוריד אתכם בחזרה או לכיכר אדם קלארק או שתיסעו איתו עד לתחנה האחרונה במרכז פשט לכיכר Deák Ferenc tér. לא תמצאו באיזור הכנסיה מכונה לקנית כרטיס נסיעה, ולכן אם לא רכשתם מבעוד מועד כרטיס, תצטרכו לשלם אצל הנהג בעלות של 100 פורינט יותר.

הנוף שנשקף מגבעת גלרט של בודה ופשט. צילום: ניקול גינסברג
הנוף שנשקף מגבעת גלרט של בודה ופשט. צילום: ניקול גינסברג

בחלקו הדרומי של בודה נמצאת גבעת גלרט (Gellért Hegy) המתנשאת לגובה של 140 מטר. הגבעה קרויה על שמו של הבישוף גלרט שהגיע להונגריה במאה ה- 11 בפקודת המלך ההונגרי הראשון אישטוון, כדי להביא את בשורת הנצרות למדינה. הבישוף גלרט מצא את מותו כאשר הפאגאנים שהיו בעיר כלאו אותו בתוך חבית וגילגלו אותה מראש הגבעה עד לדנובה. בראשה של הגבעה ניתן לראות את אנדרטת החירות שנבנתה בשנת 1947 על ידי הצבא הסובייטי לציון שחרורה של בודפשט מהנאצים, וליד הפסל נמצאת מצודת ה-Citadella שנבנתה ב-1851. האנדרטה מציגה אישה ובידיה ענף דקל, והיא נראית מרחוק מהרבה מקומות בעיר. הנוף שנשקף מן הגבעה של בודפשט הוא פנורמי ומרהיב. לראש הגבעה ניתן להגיע ברגל בהליכה מסופו של גשר החירות בשביל שיקח לכם כ- 15-20 דקות ומאפשר לראות את הנוף היפה של פשט כל הדרך לפסגה, או באמצעות אוטובוס מספר 27 מ-Móricz Zsigmond körtér. אם תסתכלו על הגבעה מצידה של פשט, תוכלו לראות מימינה פסל בגובה 11 מטרים של הבישוף גלרט המניף צלב גדול.

אם תרצו לעשות נסיעה לאורך הדנובה בצד של בודה, קחו את הקווים 19 או 41 של החשמלית.

מרחצאות מפורסמים בצידו של בודה

  • Rodas – במרחצאות אלו תמצאו שש בריכות מים חמים תרמליים, סאונות יבשות ורטובות, שירותי מסאז' ובריכה על הגג שמשקיפה על הנוף של פשט. ברוב ימות השבוע המרחצאות פתוחות לגברים בלבד (בימי שני, רביעי, חמישי, שישי) וביום שלישי פתוח לנשים בלבד. בסופי השבוע הרחצה משותפת.
  • גלרט – מרחצאות מפוארים שנמצאים בבניין היסטורי למרגלות גבעת גלרט. במרחצאות תוכלו למצא 8 בריכות תרמיות ועוד 5 בריכות נוספות בפנים ובחוץ, בטמפרטורות שנעות בין 21 מעלות ל- 40 מעלות.

מפה עם כל האטרקציות המוזכרות בבודה

מה יש לעשות בצד של פשט?

נעליים על הדנובה. צילום: ניקול גינסברג
נעליים על הדנובה. צילום: ניקול גינסברג

בפשט תמצאו המון דברים לעשות, לראות ולחוות. בחלק הצפוני יותר של העיר, בין הצד של בודה לצד של פשט, באמצעות גשר מרגיט, תוכלו למצא את האי מרגיט, המשמש כפארק עצום. בכניסה אליו מהגשר תוכלו לראות מזרקה צבעונית ואטרקציות נוספות, ואם תכנסו למרכז תראו עצי ענק וערימות עצומות של עלי שלכת בכל הגוונים. על האי תוכלו למצא את מלון דנוביוס (Danubius) ובו מרחצאות וספא מודרני, שמכיל בריכות שחיה, בריכות תרמיות חיצוניות ופנימיות, ג'קוזי, סאונה, חדר כושר וטיפולי ספא.

הפרלמנט בלילה. צילום: ניקול גינסברג
הפרלמנט בלילה. צילום: ניקול גינסברג

לאחר ביקור באי, חזרו על גשר מרגיט לכיוון מזרח, לפשט, ולכו על גדת הנהר דרומה. לאחר כמה דקות הליכה תיתקלו במבנה של בית הפרלמנט. זהו סימן היכר בולט בבודפשט, ומבנה יפה ומרשים מבחוץ ומבפנים. בית הפרלמנט מכיל 691 חדרים, ומדרגות באורך כולל של כ- 20 ק"מ. הכיפה של הבניין מתנשאת לגובה של 96 מטרים. לאורך היום נערכים סיורים מודרכים בחלל הבניין בתדירות של כל חצי שעה, העוברים באולמות המרכזיים ורצוי להזמין מקום מראש. עלות הכניסה היא 5800 פורינט (75 ₪ / 18 יורו). אל תשכחו להסתובב מסביב לבניין וכך תראו את "משמר הדגל" – טקס בו חיילי המשמר מסתובבים סביב עמוד עליו מונף דגל הונגריה.

בסמוך לבית הפרלמנט תוכלו למצא את מוזיאון השוקולד (Szamos Chocolate Museum) אשר בקומת הקרקע מכיל בית קפה עם הרבה מתוקים, וקומה מעל מוזיאון קטן וחנות מזכרות משוקולד ומרציפן. כניסה למוזיאון לסיור עצמי עולה 500 פורינט (6.5 ₪ / 1.5 יורו) וסיור מודרך הכולל הכנת שוקולד עולה 2000 פורינט (26 ₪ / 6 יורו).

כ- 300 מטרים דרומית מהפרלמנט על גדות נהר הדנובה, ניתן לראות את אנדרטת נעליים על הדנובה, אנדרטה לזכר הקורבנות היהודים שנרצחו בתקופת מלחמת העולם השנייה בידי אנשי מפלגת צלב החץ שתמכו בהיטלר, שירו למוות וזרקו את קורבנותיהם לנהר הקפוא בחורף. האנדרטה מורכבת משישים זוגות נעליים העשויות מברזל שמופנות לכיוון הנהר.

בניין האופרה המרשים. צילום מתוך opera.hu
בניין האופרה המרשים. צילום מתוך opera.hu

אם תלכו על שדרת אנדראשי (Andrássy út) שנחשבת כ"שאנז אליזה" של בודפשט ואורכה 2.5 ק"מ, תוכלו לראות בניינים מרשימים, חנויות, בתי קפה ומוזיאונים, כגון בית האופרה המכיל כ- 1,200 מושבים ומעוצב בסגנון הרנסנס האיטלקי. השדרה מחברת בין כיכר אליזבת (Erzsébet tér) במרכז פשט, לכיכר הגיבורים. בכיכר הגיבורים תוכלו לראות אנדרטה בצורה של קשת בחצי עיגול ובה מוצבים פסליהם של אישים חשובים בהיסטוריה ההונגרית ובמרכזה נמצא עמוד זיכרון הקרוי אנדרטת המילניום. בשני צידי הכיכר נמצאים המוזיאון לאמנות יפה והיכל האמנות.

מאחורי הכיכר נמצאת הכניסה הראשית לפארק העירוני. בפארק תוכלו למצא את מרחצאות סצ'יני, את טירת ויידהוניאד (Vajdahunyadvár Castle) וכמובן מרחבים של דשא ועצים כיאה לפארק. הכניסה לגנים של הטירה היא בחינם, ובתוך הטירה תמצאו את מוזיאון החקלאות, וכניסה אליו תעלה 1600 פורינט (20.5 ₪ / 5 יורו).

בית הכנסת הגדול שנמצא ברחוב דוהאני, הינו בית הכנסת הכי גדול באירופה עם 3000 מתפללים ב- 3 קומות. המבנה יפהפה ומיוחד במינו, ובסמוך אליו נמצא מוזיאון קטן על יהודי העיר בתקופת השואה. מאחורי בית הכנסת נמצא אנדרטת עץ החיים שמנציח את הקורבנות היהודים בתקופת השואה ובחצר תוכלו לראות את בית הקברות בהם קברו בשואה. כניסה לבית הכנסת והמוזאון עולה 4000 פורינט (52 ₪ / 12 יורו).

בזיליקת אישטוון הקדוש הינה מבנה יפהפה שמתנשא לגובה של 96 מטרים, בדיוק אותו גובה כמו הפרלמנט. המקום נקרא על שם סטפן אישטוון, המלך הנוצרי ההונגרי הראשון. בכנסייה מצוי השריד הקדוש העתיק ביותר בהונגריה, ידו הימנית החנוטה של אישטוון הראשון. כניסה לבזיליקה כוללת תרומה של 200 פורינט (2.5 ₪ / 0.6 יורו). אם תרצו לטפס את 364 המדרגות אל כיפת הכנסייה תוכלו להנות מתצפית מרהיבה על בודפשט, או שתיקחו את המעלית למעלה בעלות של 600 פורינט (8 ₪ / 2 יורו).

פלפלים בשוק המקורה. צילום: ניקול גינסברג
פלפלים בשוק המקורה. צילום: ניקול גינסברג

בקצה המזרחי של גשר החירות ליד כיכר Fővám tér תוכלו להיכנס לשוק המקורה (The Great Market HallKozponti Vasarcsarnok), השוק הגדול ביותר בהונגריה המכיל מאות דוכנים עמוסים בכל טוב. בקומת הקרקע תוכלו למצוא תבלינים מכל העולם ופפריקה כמובן, ובנוסף המון שום, נקניקיות, בשר, ירקות, פירות, מאפים, יין מקומי ועוד. בקומה העליונה תוכלו למצא סוחרי אמנות, מזכרות, מלאכת יד ודוכני אוכל מקומי וטעים. בקומה התחתונה תמצאו סופרמרקט.

ביציאה מן השוק מתחיל רחוב הקניות של העיר, רחוב ואצי אוצה (Váci utca) ובו תוכלו למצא מסעדות, רשתות מוכרות, חנויות קטנות, גלריות ובעיקר אווירה כיפית ברחוב יפה. אורכו של הרחוב הוא כ- 1200 מטר. החלק שקרוב לשוק המקורה יותר שקט ורגוע, וכלל שמתקדמים למרכז פשט מגיעים לאיזור המתוייר והעמוס.

במרכז העיר בכיכר אליזבת (Erzsébet tér) תמצאו את ה- Budapest eye, גלגל ענק שהגובה שיא שלו מגיע ל- 65 מטר, מה שמאפשר לראות את הנוף של שני צידי העיר. בגלגל ניתן להבחין מרחוק מהרבה מקומות בעיר. כרטיס יחיד לנסיעה בגלגל עולה 2700 פורינט (35 ₪ / 8.5 יורו).

הכניסה ל"בר ההרוס" ה-Szimpla Kert. צילום: ניקול גינסברג
הכניסה ל"בר ההרוס" ה-Szimpla Kert. צילום: ניקול גינסברג

לפני מספר שנים התחיל בבודפשט טרנד של הפיכת בתים הרוסים ונטושים לברים עם אווירה מגניבה ומיוחדת. בר הסימפלה Szimpla Kert הוא ה-מקום לבלות בערב ברובע הבילויים של העיר, הלו הוא הרובע היהודי. בבר תמצאו סגנונות שונים של עיצובים, משקאות, מוסיקה ואווירה מיוחדת.

בכל יום ראשון בבוקר תמצאו באותו המקום שוק איכרים Szimpla Sunday Farmers' Market בו דוכנים של לחמים, גבינות ובשרים. תוכלו לקנות לכם בדוכנים ולשבת בשטח של הרחוב הפתוח של הבר או לקחת לפארק ולעשות פיקניק כיפי.

ליד בר הסימפלה תראו את מתחם ה- CARAVANN שפתוח כל יום מ- 12 בצהריים ובו תמצאו Food Trucks עם מגוון של מאכלים וקריוטוש טעים מאוד.

סצינת הברים ההרוסים. צילום: Unsplash
סצינת הברים ההרוסים. צילום: Unsplash

טיול בבודפשט אינו שלם בלי שייט על נהר הדנובה. יש המון חברות שעושות שייט ויוצאות מרציפים שונים בצידו של פשט, במחירים שונים. יש כאלה עם הדרכה באוזניות בעברית ויש כאלה רק עם אנגלית. המחירים נעים בין 2500-6000 פורינט (32-77.5 ₪ / 7.5-18.5 יורו), תלוי בחברה. מומלץ לעשות את השיט בערב או בשקיעה, תראו את שני צידי העיר באורות מדהימים ותהנו מחוויה קסומה.

אם תרצו לעשות נסיעה לאורך הדנובה בצד של פשט, קחו את קו 2 של החשמלית.

מרחצאות מפורסמים בצידו של פשט

סצ'ני – המרחצאות הפופולאריים ביותר בעיר והגדולות ביותר באירופה. המרחצאות נמצאים בתוך הפארק העירוני ותוכלו למצא בהם 12 בריכות תרמו-מינרליות שנמצאות בחוץ, 3 בריכות שחייה, מרכז ספורט, ספא וסאונה.

מפה עם כל האטרקציות המוזכרות בפשט