אתם בטח תוהים לעצמכם, כמו ששמענו פעמים רבות לפני שיצאנו לטיול, מה בכלל יש לעשות בבלגיה??

אז נכון שהרבה חושבים קודם כל על בריסל, ואין ספק שכבוד העיר (וכבוד הוופל המפורסם שלה) מונח במקומה, אבל אני רוצה להציג לכם טיול של 3 ימים שיוביל אתכם אל ערים יפות, שוקולדים מעולים ולילות מלאים בבירות בלגיות משובחות.

קודם כל, כמה דברים על בלגיה. מזג האוויר ברוב ימות השנה הוא קריר ואף גשום, אך בקיץ ישנם ימים חמים ושמשיים, ובאותם ימים תמצאו בכל עיר את המקומיים והתיירים יושבים בבתי הקפה והמסעדות ונהנים מבירה קרה.

ואם כבר בבירות עסקינן, בכל פאב שמכבד את עצמו תוכלו למצוא מבחר של לפחות 10 בירות מהחבית, כאשר רובן 6% אלכוהול ומעלה, ועוד עשרות סוגים בבקבוק. הבירות מגיעות בשליש לרוב. אני ממליצה להתנסות בבירות מנזר מקוריות ובירות שונות שמעולם לא שמעתם עליהן – אתם לא תתאכזבו.

אנחנו שכרנו רכב וכך התניידנו מעיר לעיר, למרות שהתחבורה הציבורית בבלגיה מאוד יעילה וניתן להגיע ממקום למקום, בערים ומחוצה להן, ע"י אוטובוסים ורכבות.

את הטיול שלנו התחלנו בעיר אנטוורפן (Antwerpen)

העיר השנייה בגודלה בבלגיה, שבה אף שוכנת הקהילה היהודית השנייה בגודלה בבלגיה, ובאמת שרק באנטוורפן אפשר להעביר יומיים מבלי להשתעמם. החלק המרכזי והעתיק יותר של העיר מכיל את האטרקציות המרכזיות והליכה ממקום למקום במזג אויר נאה היא עניין של דקות. מומלץ להגיע אליה בבוקר ולהתחיל את היום בבניין התחנה המרכזית. נכון, זה לא נשמע מפתה במיוחד (כשחושבים על הגרסה המקומית שלנו), אבל זאת אחת מתחנות הרכבת היפות ביותר באירופה. התחנה נבנתה ב- 1905, וכל עמוד או גרם מדרגות במבנה מעוטר בצורה מרהיבה. משם צאו לרחוב De Keyserlei שעל המשכו נמצא רחוב MEIR, רחוב הקניות הארוך של אנטוורפן. שם תוכלו למצוא את כל חנויות המותגים לצד בתי קפה מזמינים. לכו לאורך הרחוב ותהנו מהאווירה הכיפית. למכורות לשופינג שבנינו – הפיתוי גדול, אל תגידו שלא הזהרתי.

הכנסיה המרכזית באנטוורפן. צילום מתוך: orangesmile.com
ה- Groenplaat וקתדרלה המרכזית באנטוורפן. צילום מתוך: orangesmile.com

בסופו, על רחוב Schoenmarket, נמצא ה- Groenplaat, או ה- Green Place באנגלית, אחד הרובעים המרכזיים בעיר ומקום מעולה לארוחת צהריים. משם עלו על רחוב Jan Blomstraat ותגיעו לקתדרלה הגדולה שבולטת מעל גגות כל הבתים, או בשמה המקומי- Cathedral of Our Lady. הקתדרלה, שגובהה 123 מטרים, נבנתה ב- 1521, ומכילה אוסף רחב של יצירות אומנות חשובות, ביניהן של האמן הפלמי הנודע פאול רובנס שיצירותיו פזורות ברחבי העיר. למי שמתעניין, סיור בפנים מומלץ בחום.

האזור שברחבת הקתרדלה והאזור שמתחבר אליה, הנקרא Grote Market – The Big Market מהווים את מרכז העיר. במהלך היום האזור שקט יחסית ובערב הופך לאזור הבילוי המרכזי, בעיקר בסופי השבוע. כל המסעדות והברים מסביב מתמלאים בתושבים ובסטודנטים שנהנים מימי החופש שלהם, והאווירה נעשית אחרת לגמרי. אגב, חשוב לשים לב שביום ראשון החנויות באנטוורפן סגורות ורק המסעדות והברים ממשיכים לעבוד, וכך גם בשאר בלגיה.

בניין העירייה באנטוורפן Grote Market. צילום מתוך: shoubiesgaantrouwen.be
בניין העירייה באנטוורפן Grote Market. צילום מתוך: shoubiesgaantrouwen.be

ב- Grote Market נמצא בניין העירייה היפייפה של אנטוורפן, ועליו דגלים מכל העולם (גם ישראל שם, בדקנו!). מולו נמצא הפסל המפורסם של Brabo שלמעשה ממחיש את האגדה שהיא מקור השם של העיר – סיפור דוד וגולית המקומי. בחנויות השוקולד שפזורות מסביב, ואך ורק באנטוורפן, תמצאו בין היתר שוקולדים בצורה של יד לזכר הגיבור האגדי. בערב, על כוס בירה, תבקשו מאחד המקומיים לספר לכם את הסיפור כולו, חוויה הרבה יותר מהנה מחיפוש בגוגל.

אחרי כמה תמונות לרקע הפסל (בכל זאת, תיירים), אפשר להמשיך לכיוון מערב, ולהגיע לטיילת שעל הנהר של העיר. נמל אנטוורפן הוא השני בגודלו בכל אירופה, ומידי פעם ניתן לחזות בספינת קרוז ענקית עוגנת שם.

מוזיאון ה- MAS – Museum Aan de Stroom.
מוזיאון ה- MAS – Museum Aan de Stroom. צילום מתוך: easyshapes.blogspot.co.il

הליכה קצרה לאורכה, לכיוון צפון, תוביל אתכם למוזיאון MAS – Museum Aan de Stroom , המוזיאון שעל הנהר. המוזיאון נפתח לאחרונה, ומלבד היותו מבנה ארכיטקטורי מיוחד, הוא מכיל 8 קומות של גלריות קבועות ומשתנות. אם יש לכם זמן, תקדישו לו כמה שעות – חלק מהתצוגות בתשלום וחלקן בחינם. במידה ולא, עלו במעלה המדרגות (המדרגות נעות למקרה שחששתם) אל הקומה העשירית והאחרונה, ותהנו מתצפית חינמית על כל העיר. התצפית פתוחה כל יום מ- 9:30 עד 24:00 בקיץ, או עד 22:00 בחורף (מלבד ימי שני).

אחרי שחזיתם מהשקיעה מגג המוזיאון, לכו חזרה למרכז העיר, תהנו מארוחת ערב באחת מעשרות המסעדות שפזורות באזור ומציעות מגוון רחב של מטבחים מהעולם. משם המשיכו לאחד הפאבים הצמודים. קחו לכם כמשימה לנסות כמה שיותר בירות חדשות. לא מצליחים לבחור מתוך עשרות הבירות? כל אחד מהמקומיים ישמח לעזור לכם.

בסוף הערב לא לשכוח להנות ממנת צ'יפס בלגי מפנק (ולא, זה לא הזמן לחשוב על הדיאטה).

אחרי שהתאוששתם מהבירה של אמש, התחילו את דרככם לעיר גנט (Ghent).

גנט (Ghent)

נהר הליה. צילום מתוך: wikipedia.org
נהר הלייה. צילום מתוך: wikipedia.org

במרחק נסיעה של שעה-שעתיים תוכלו לחזות בשילוב אופייני לאירופה, של ימי הביניים והיסטוריה של 1,400 שנה, לצד עכשוויות ומודרניות. בגנט ממוקמת אחת מהאוניברסיטאות הגדולות בבלגיה ומתגוררים בה אלפי סטודנטים, שבזכותם ההנאה הגדולה בה בעיניי היא חיי הלילה שהיא מציעה.

גם במהלך היום יש הרבה מאוד לראות ולעשות, כגון מוזיאונים, כנסיות מרשימות ופארקים יפהיפיים. אפשר גם להעביר את היום כולו בשיטוט בין ה"מרקטים", שהם כיכרות מרכזיות שפזורות ברחבי העיר ובסופי שבוע בד"כ תמצאו בהם שווקי פשפשים, פרחים, ספרים משומשים ועוד. לרוב גם יהיה בהם מבחר רחב של בתי קפה ומסעדות עם שולחנות לישיבה בחוץ ביום שמש.

אני ממליצה להתחיל את היום על רחוב Kraanlei על גדת נהר הלייה (River Leie) ולהתרשם מהמבנים המיוחדים שנשקפים מצידו השני של הנהר. ניתן גם לעשות קפיצה קצרה למצודת גרוונסטין (Gravensteen) שנמצאת ממש ליד. המצודה שימשה בעבר את משמר העיר, וכיום היא מוזיאון שחלק נכבד ממנו מוקדש להיסטוריה של תולדות העינויים. מי שלא מוצא בכך עניין, יוכל ליהנות מהנוף המרהיב שנשקף מחלונות המצודה.

הליכה של 35-40 דקות דרומה לאורך גדת הנהר תוביל אתכם לפארק היפייפה Citadelpark. לכו לאיטכם, תהנו מהדרך ומהאווירה שייחודית לאירופה וקנו לכם מאחת המאפיות מסטל (Mastel), לחמניית-סופגנייה הייחודית לגנט. בדרך גם תחלפו על פני האוניברסיטה של גנט.

פארק Citardelpark. צילום: רותם יונה
פארק Citardelpark. צילום: רותם יונה

פארק Citardelpark הוא הפארק הגדול ביותר בעיר שקיים משנת 1875, ומכיל שני מוזיאונים, פסלים ואתרי הנצחה עתיקים, שני אגמונים יפים ובעיקר הרבה הרבה ירוק. אפשר להצטייד מראש בלחם טרי, גבינות ויין, ולעשות פיקניק באחת מפינות הפארק.

נסיעה צפונה בחשמלית מס' 1 שממוקמת במערב הפארק תוביל אתכם למרכז העיר העתיקה. רדו בכיכר Korenmarket שבמרכזה כנסיית Sint-Niklaaskerk. בצידה השני של הכיכר, על רחוב Goudenleeuwplein 3 נמצאת מסעדת הופלים המפורסמת Etablissement Max. שושלת מקס היא זו שייצרה את הוופל הבלגי הראשון בשנת 1839, שהוא הוופל המפורסם של בריסל. אתר חובה לכל אוהב מתוקים מבין עניין!

לכיוון דרום-מערב משם, תוכלו למצוא את כיכר Sint-Baafsplein היפה שבה ממוקם מבנה התיאטרון המלכותי (The Royal Dutch Theatre) ומגדל הפעמון של גנט – The Belfry Tower. המגדל נבנה במאה ה- 12 בתור מבצר, ויש בו 54 פעמונים המצלצלים בכל רבע שעה. בקומותיו הראשונות אוסף רשומות ואוצרות המתעדים את היסטוריית המקום, ובראש המגדל נמצאת תצפית מרשימה על העיר.

 Vrijdagmarkt
מבט אל ה- Vrijdagmarkt. צילום מתוך: dekuipe.wordpress.com

משם המשיכו צפונה לכיוון ה- Vrijdagmarkt- Friday Market, בה תמצאו את מסעדת Tavern Dulle Griet בה תוכלו לנוח ולהנות מארוחת ערב לצד 250 סוגי הבירות שמציעה המסעדה. בדרך אליה מומלץ להתפתות ולפנות לרחובות הצדדיים עמוסי החנויות.

לאחר שהשמש שקעה ושבעתם ממראות העיר, שהנוף על הנהר שלה והבתים המוארים יפה עוד יותר בערב, איספו את כל האנרגיות שלכם וצאו לרחוב Overpoortstraat. זהו רחוב שמרכז שורה של ברים, מועדונים ודאנס ברים אחד אחרי השני, כולם עמוסים בסטודנטים והרבה מאוד בירה. מבטיחה לכם ערב שלא תשכחו (או תזכרו..)

ברוז' (Brugge)

התעלות בברוז'. צילום מתוך: wikipedia.org
התעלות בברוז'. צילום מתוך: wikipedia.org

ברוכים הבאים לאחת הערים הרומנטיות בעולם.

בברוז' ההנאה הגדולה ביותר בה היא פשוט לשוטט ברחובות העיר, ללכת לאיבוד בסימטותיה ולהתמכר לקסם שלה, בלי שום מטרה מסויימת. מרכז העיר הוא אזור לא גדול, המקושר אל שתי כיכרות מרכזיות, בין גשרים יפים ותעלות הנהר החוצה את העיר. תנו לאף שלכם לסחוף אתכם אחרי ריח השוקולד המשכר – לכו לאורך גדת הנהר, קחו פניות לרחובות צדדיים, עיברו בין בוטיקים ושוקולטיירות והתענגו ממבחר עצום של טראפלסים ופרלינים מכל הסוגים הגדלים והמינים, וכמובן אל תשכחו גם להביא לאלה שנשארו בארץ ;)

הכיכר המרכזית של העיר, ה- Grote Market של ברוז', היא החלק העמוס ביותר, ובה תמצאו מבנים יפים מהמאה ה- 17, ואת מגדל הפעמונים שמתנשא מעל כל המבנים לגובה 83 מטרים. אם הכושר הגופני שלכם מאפשר זאת, עלו את 336 המדרגות לראש המגדל אל התצפית הטובה ביותר על העיר כולה.

לידה נמצאת כיכר Burg ובה בניין העירייה העתיק ביותר בבלגיה, שקירותיו מלאים בפסלים ועיטורי זהב והוא אכן מרשים מכל כיוון וצד. חצו לצד השני של הנהר דרך המסדרון שחוצה את בניין העירייה, ומשם… אתם לרשות עצמכם.

מוזיאון השוקולד בברוז'. צילום: רותם יונה
חנות שוקולד בברוז'. צילום: רותם יונה

למי שמעוניין, יש מוזיאון שוקולד חביב בעיר, ה- Choco-Story אך הוא מתאים יותר לילדים. אני אישית חושבת שהחוויה המלמדת ביותר היא לקנות מגוון של פרלינים ולהכיר אישית כל אחד מהם, מומלץ על ספסל המשקיף על הנהר ועל העוברים והשבים. אופוריה מובטחת למנסים.

הטיול נגמר כאן, וזה הזמן לרכוש כמה בקבוקים של הבירה האהובה עליכם, לארוז קופסת פרלינים ולחזור אל המציאות. כמובן שיש עוד הרבה לראות ולחקור בכל עיר, או אפילו סתם לקחת את הזמן בשיטוט בין הרחובות… הכל תלוי בכם. תהנו!