חגיגות הסונגקראן בתאילנד. צילום: טל בן דרור
חגיגות הסונגקראן בתאילנד. צילום: טל בן דרור

ראש השנה התאילנדי המסורתי או בשמו המקומי "סונגקראן" נחגג לאורך שלושה ימים מדי שנה באמצע החודש אפריל.

לנו הישראלים האירוע יוצא בד"כ על חופשת הפסח וזהו זמן נהדר לטוס לתאילנד על מנת לצפות ולהשתתף באחד מקרבות המים הגדולים והמטורפים ביותר בעולם.

קצת רקע

הפסטיבל הכי מפורסם בתאילנד לא התחיל במקורו כמלחמת מים (שבה להערכתי נעשה שימוש בלפחות כינרת אחת). לפני הרבה מאוד זמן היו אלה ימי פסטיבל שקט שבמהלכו היו עסוקים התאיים בנקיון בתיהם (פסח כבר אמרנו?) ובנקיון המקדש הקרוב לביתך. באופן מסורתי היה מוצא הבודהה החשוב באותו מקדש לתהלוכה ברחוב שבמהלכה היו המקומיים שופכים עליו מים כסמל לשטיפת החטאים מהשנה שחלפה לה (מנהג שעדיין מתקיים). מסורת נוספת מתבטאת בכך שילדי המשפחה מוזגים מים על ידייהם של זקני הבית על מנת לאחל להם מזל טוב.

האירוע המרכזי

כל האמצעים כשרים. צילום: טל בן דרור
כל האמצעים כשרים. צילום: טל בן דרור

הפסטיבל מתחיל מוקדם בבוקר בתוך שלל המקדשים אשר פזורים ברחבי הממלכה בטקס מהוגן בודהיסטי מסורתי (ראו את עצמכם מוזמנים להיכנס לראות) ומתפתח במהירות לקרב עקוב מים ששוטף תוך שניה את הרוגע שכרגע ראיתם.

החודש הוא חודש אפריל. זמן שבו החום והלחות ברחבי הממלכה התאילנדית נוסקים לגבהים לא אנושיים.

האמצעי להתרעננות: מים רבותיי ובכמויות אדירות! תהיו מוכנים לספוג מנה הגונה של מים בטמפרטורה שקרובה לאפס מיד עם יציאתכם מהמלון ולפעמים אף בלובי. התאילנדים לוקחים את המלחמה ברצינות של ממש וכל האמצעים כשרים, החל מתותח מים בעוצמה של מכבה אש, דליים של קרח ומים, ואפילו צינור הגינה הפרטי. לא ניתן להשאר אדיש (ויבש) למראה אלפי האנשים אשר לוקחים חלק בשלושת הימים הרטובים האלו.

דבר נוסף שתוכלו לראות (מקרוב) הוא את התאילנדים מורחים משחה לבנה העשוייה מגיר ומים על פניו של כל עובר אורח שנקלע לדרך. הדבר מסמל את ברכתו למזל טוב של המורח על פניו של המסכן. קחו את הדבר בשימחה ואימרו תודה שכן הדבר נעשה בכוונה טובה (גם אם זה קצת מגעיל אותכם) ובהחלט מומלץ להחזיר במנה משלכם.

מתי

13-15 באפריל 2013

איפה

בנגקוק

ישנם שני מוקדים עיקריים: הראשון הוא ברחוב המטיילים המוכר "קאו- סאן" (אגב, הפירוש הוא אורז מנופה למקרה שתהיתם) והמוקד השני הוא רחוב סילום (SI-LOM) שאליו ניתן להגיע במונית או ברכבת העילית (BTS), יש לרדת בתחנת SALA DAENG. המוקד הראשון הוא יותר תאילנדי תיירותי והשני הוא מקומי יותר.

צ'אנג מאי

על מנת לקבל את מנת הצינון היומית יש להגיע לאזור הנהר אשר חוצה את העיר.

איוטאיה

על מנת לראות את הפסטיבל בצורתו המסורתית באמת אין מקום טוב יותר מקדשיו הגדולים והמרשימים של עיר הבירה העתיקה של ממלכת סיאם.

מה צריך

  • אקדח מים.
  • נרתיק פלסטיק אטום למים בשביל כסף והסלולרי.
  • מצלמה!
  • בגדים קלים ועדיף לכאלו שמתייבשים מהר.
  • המון המון מצב רוח ושמחה.

הערות

  • לא הייתי ממליץ לנשים בהריון, מבוגרים וילדים קטנים מדי להכנס אל תוך ההמון השוטף את הרחוב. במקום זה תפסו מקום שקט יחסית באחת מפינות הרחוב וצפו במתרחש.

פרשי מלחמה גרסת תאילנד. צילום: טל בן דרור פרשי מלחמה גרסת תאילנד. צילום: טל בן דרור

כאן אין הגבלת גיל. צילום: טל בן דרור כאן אין הגבלת גיל. צילום: טל בן דרור

אם חשבתם שבכיכר רבין יש הרבה אנשים... צילום: טל בן דרור אם חשבתם שבכיכר רבין יש הרבה אנשים… צילום: טל בן דרור

לא תצאו יבשים מהסיפור הזה. צילום: טל בן דרור לא תצאו יבשים מהסיפור הזה. צילום: טל בן דרור